Regulamin Organizacyjny Podmiotu leczniczego Rafał Dobrakowski Dentysta

&1
Niniejszy regulamin (dalej Regulamin) określa:

– firmę Podmiotu Leczniczego;
– cele i zadania Podmiotu Leczniczego;
– strukturę organizacyjną Zakładu Leczniczego;
– rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
– miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
– przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych Zakładu Leczniczego;
– organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych Zakładu Leczniczego oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek;
– wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej;
– wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością;
– sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi Zakładu Leczniczego

przez podmiot leczniczy Rafał Dobrakowski Dentysta, adres siedziby ul. Przyjaźni 16, 53-030 Wrocław, zajerestrowany pod numerem NIP 8971545166, REGON 932277786, wpisany do Rejestru Pomiotów Wykonujących Działalność Leczniczą pod numerem 000000019508.

&2
Podstawy prawne

Podmiot Leczniczy działa na podstawie obowiązujących powszechnie przepisów prawa oraz wdrożonych regulacji wewnętrznych, w szczególności:

1) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 633);
2) ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 790 z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 849 z późn. zm.); str. 2
4) aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw wymienionych w pkt 1) – 3) powyżej;
5) Regulaminu.

&3
Cele i zadania podmiotu leczniczego

1. Celem Podmiotu Leczniczego jest wykonywanie działalności leczniczej w rodzaju ambulatoryjnej opieki zdrowotnej oraz działanie na rzecz ochrony zdrowia, poprzez udzielanie świadczeń zdrowotnych w obszarze stomatologii.
2. Podmiot Leczniczy realizuje następujące zadania:
1) diagnostyka i leczenie;
2) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji;
3) współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą;
4) podejmowanie działań edukacyjnych w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia.

§4
Rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych

1. Podmiot Leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju: ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
2. Podmiot Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych z obszaru stomatologii, w zakresie chorób zębów, jamy ustnej, części twarzowej czaszki oraz okolic przyległych.

&5

Podmiotem kieruje właściciel Podmiotu Leczniczego – dr nauk med. RAFAŁ DOBRAKOWSKI.
W ramach podmiotu działa gabinet przy ul. Przyjaźni 16, w którym działa:
a) 1800- poradnia stomatologiczna
b) 1830- poradnia protetyki stomatologicznej
c) 1801- poradnia stomatologii dziecięcej
d) 7240- rentgenodiagnostyki ogólnej
e) 1840- poradnia chirurgii stomatologicznej

Świadczenia zdrowotne udzielane są w następujące dni tygodnia : poniedziałek – piątek , w godzinach 8-20. W wyznaczoną sobotę miesiąca zgodnie z podaną informacją na recepcji w godzinach 9-15.

§6
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych

1. Świadczenia zdrowotne udzielane są przez osoby wykonujące zawód lekarza dentysty lub higienistki stomatologicznej, posiadające aktualne uprawnienia i kwalifikacje do ich udzielania oraz spełniające wymagania zdrowotne. Świadczenia zdrowotne udzielane są w poszczególnych komórkach organizacyjnych, zgodnie z profilem medycznym danej komórki.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom z najwyższą starannością oraz zgodnie z obowiązującymi standardami, mając na uwadze przede wszystkim dobro pacjentów, w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie przepisom prawa. Osoby udzielające świadczeń zdrowotnych kierują się powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, zasadami aktualnej wiedzy medycznej oraz etyki zawodowej.
3. Podmiot leczniczy podejmuje działania zmierzające do podnoszenia jakości świadczonych usług, w szczególności przez monitorowanie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, podnoszenie kwalifikacji zawodowych personelu oraz dbałość o poszanowanie praw pacjentów.
4. Świadczenia zdrowotne udzielane są pod warunkiem wyrażenia poinformowanej zgody na dane świadczenie zdrowotne przez pacjenta/przedstawiciela ustawowego pacjenta.
5. Świadczenia zdrowotne udzielane są po uprzedniej rejestracji, w ustalonych terminach. Pacjent zobowiązany jest stosować się do terminów umówionych wizyt i niezwłocznie informować recepcję Zakładu Leczniczego o okolicznościach mogących skutkować ich niedochowaniem.
6. Rejestracja pacjentów jest dokonywana osobiście przez pacjenta/przedstawiciela ustawowego lub telefonicznie pod nr: 71 333 6666 (tel. stacjonarny), 733 306 666 (tel. komórkowy) Pacjent zobowiązany jest podać przy rejestracji swoje dane w zakresie umożliwiającym kontakt ze strony Zakładu Leczniczego (numer telefonu, podstawowe dane personalne, etc.). Istnieje również możliwość kontaktu mailowego : rejestracja@pan-dentysta.pl lub rafal@pan-dentysta.pl.
7. Świadczenia zdrowotne umawiane są według kolejności zgłoszeń. Jeśli istnieją ku temu wskazania medyczne, w szczególności w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, lekarz upoważniony przez właściciela i może zdecydować o natychmiastowym udzieleniu świadczeń zdrowotnych. W takiej sytuacji udzielenie świadczenia zdrowotnego następuje poza kolejnością.
8. Zakład Leczniczy dokłada starań, by umówione wizyty odbywały się zgodnie z wyznaczonymi terminami, jednak z uwagi na możliwość przedłużania się innych wizyt lub wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności, zastrzegają sobie prawo do ich przesuwania w ramach danego dnia. Zakład Leczniczy zastrzegają sobie też prawo do przekładania wizyt na inny dzień w przypadku zaistnienia takiej potrzeby, w szczególności: udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach indywidualnego modelu leczenia protetycznego, niedyspozycyjności lekarza, jak również z przyczyn, za które nie ponoszą odpowiedzialności, w tym z powodu siły wyższej lub z przyczyn, o których mowa w ust. 7 powyżej. O zmianie terminu wizyty Zakład Leczniczy niezwłocznie informuje pacjenta/przedstawiciela ustawowego pacjenta. W przypadkach, o których mowa w niniejszym ustępie, pacjent uprawniony jest do żądania udzielenia świadczenia zdrowotnego w najbliższym możliwym dostępnym terminie obecności lekarza.
9. Zakład Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy zawartej przez Podmiot Leczniczy z pacjentem/przedstawicielem ustawowym pacjenta, przed udzielaniem świadczenia.
10. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem oraz w razie potrzeby kieruje na niezbędne badania diagnostyczne w celu ustalenia rozpoznania. Kierując pacjenta na badania diagnostyczne, lekarz poucza pacjenta o ich zakresie, ryzyku i możliwości wystąpienia powikłań, a nadto o obowiązku i terminie zgłoszenia się do Zakładu Leczniczego po uzyskaniu wyników badań diagnostycznych.
11. Zakład Leczniczy informuje pacjenta/przedstawiciela ustawowego jakie świadczenia zdrowotne wchodzą lub mogą wejść w zakres zalecanego leczenia, jakie wiąże się z nimi ryzyko i możliwości wystąpienia powikłań, a nadto jaka jest ich przewidywana łączna cena oraz okres trwania. Zakres, rodzaj, okres trwania oraz łączna cena świadczeń zdrowotnych mogą ulec zmianie w przypadku zmiany stanu zdrowia pacjenta lub z innych przyczyn, które ujawnią się po przekazaniu pacjentowi lub przedstawicielowi ustawowemu pacjenta informacji w tym zakresie i z medycznego punktu widzenia będą taką zmianę uzasadniały.
12. Informacji o stanie zdrowia pacjenta udzielają osobom uprawnionym wyłącznie lekarze. Podmiot Leczniczy chroni dane pacjentów, w szczególności dane zawarte w dokumentacji medycznej, przed osobami nieposiadającymi upoważnienia do zapoznania się z ich treścią. Podmiot leczniczy przetwarza dane osobowe pacjentów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
13. Pacjent uprawniony jest do rezygnacji ze świadczeń zdrowotnych oraz cofnięcia zgody na leczenie w każdej chwili.
14. Podmiot Leczniczy zachowuje prawo do odmowy udzielenia dalszych świadczeń zdrowotnych, jeżeli okaże się, że pacjent nie może zostać ze względów medycznych zakwalifikowany do dalszego leczenia.
15. W przypadku braku kontynuacji leczenia z przyczyn, za które Podmiot Leczniczy nie ponosi odpowiedzialności, uiszczona zaliczka na leczenie zostaje przeznaczona na pokrycie kosztów dotychczasowego leczenia, a w przypadku, gdyby koszty te przewyższyły wysokość uiszczonej zaliczki, pacjent zobowiązany jest uiścić Podmiotowi Leczniczemu brakującą kwotę .
16. Niestawienie się na umówioną, potwierdzoną wizytę skutkuje naliczeniem opłaty postojowej w kwocie adekwatnej do długości przewidzianej wizyty i jej celu 200-500 zł.
Gabinet zawsze daje możliwość zmiany terminu do dnia przed zaplanowaną wizytą.
Wszelkie zmiany w terminach wizyt implantacyjnych zaleca się dokonywać o ile to możliwe z 5-dniowym wyprzedzeniem.
Opłaty pobierane są na rachunek bankowy podmiotu : 17 1140 2017 0000 4202 0720 4631.
Dwukrotne niestawienie się na wizytę skutkuje zaprzestaniem udzielania świadczeń zdrowotnych.

§7
Udostępnienie dokumentacji medycznej

1. Dokumentacja medyczna udostępniana jest osobom uprawnionym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
a) do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych; b) przez sporządzenie jej historii, wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
c) przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
d) za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
e) na informatycznym nośniku danych.
3. Dokumentacja medyczna prowadzona w postaci papierowej może być udostępniona przez sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu) i przekazanie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, na żądanie pacjenta lub innych uprawnionych organów lub podmiotów.

4. Udostępnienie dokumentacji medycznej do wglądu następuje w uzgodnionym terminie, nie przekraczającym 30 dni. Osoba przeglądająca dokumentację medyczną ma prawo robić notatki oraz sporządzać fotokopie za pomocą własnego sprzętu. W czasie przeglądania dokumentacji medycznej obecny jest personel Zakładu Leczniczego.
5. Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez: 1) sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku; 2) na informatycznym nośniku danych; Podmiot Leczniczy nie pobiera opłat. Dokumentacja wydawana jest na skutek pisemnej prośby petenta lub na podstawie pisemnego upoważnienie zawierającego imię, nazwisko i pesel pacjenta i dane osoby upoważnionej w postaci numeru dokumentu tożsamości.

§8
Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat

1. Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie, zgodnie z cennikiem (Cennik), który dostępny jest w rejestracji Zakładu oraz na stronie internetowej gabinetu. Ustalając wysokość opłat, bierze się pod uwagę konieczny do wykonania świadczenia nakład pracy personelu medycznego, zużycie sprzętu i urządzeń medycznych, wartość wykorzystanych wyrobów medycznych, czas trwania opieki medycznej oraz stopień skomplikowania zabiegu.
2. Ostateczna cena świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Podmiot Leczniczy uzależniona jest od rodzaju i zakresu przedmiotowych świadczeń, który ustalany jest przez lekarza prowadzącego w porozumieniu z pacjentem/przedstawicielem ustawowym pacjenta.
3. Koszty leczenia płatne są co do zasady po każdej wizycie. W przypadku niektórych świadczeń, pacjent jest zobowiązany do dokonania wpłaty zaliczki bądź zadatku, o czym jest informowany przed rozpoczęciem leczenia – wówczas pozostała część płatna jest po zakończeniu leczenia.
4. Szanując czas pracy lekarza i personelu medycznego gabinet podjął decyzję, że pobiera opłatę postojową w kwocie zależnej od długości przewidzianej wizyty
za niestawienie się na potwierdzoną uprzednio wizytę.

§9
Monitoring

Zakład leczniczy stosuje system monitoringu wizyjnego obejmujący pomieszczenia ogólnodostępne (z wyłączeniem pomieszczeń socjalnych oraz sanitarnych).
2. Celem wprowadzenia monitoringu wizyjnego jest zapewnienie bezpieczeństwa osób przebywających na terenie Zakładu Leczniczego oraz mienia np. przed kradzieżą, pożarem i wszelkimi innymi niepożądanymi zdarzeniami zagrażającymi bezpieczeństwu na terenie kliniki stomatologicznej oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Zakład Leczniczy na szkodę (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 119/1, art. 222 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, art. 23a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej).
3. Nagranie z monitoringu są przechowywane maksymalnie przez okres 3 miesięcy licząc od dnia nagrania. Po upływie wskazanego terminu dane podlegają usunięciu. Nie dotyczy to sytuacji, gdy nagranie będzie służyć jako dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów prawa lub Zakład Leczniczy poweźmie wiadomość, iż nagranie może stanowić dowód w takim postępowaniu – wówczas nagranie będzie przechowywane do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.

&10
Procedura składania skarg

1. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo złożyć skargę dotyczącą działania Podmiotu Leczniczego lub jego personelu.
2. Przedmiotem skargi mogą być zarówno uchybienia o charakterze administracyjnym, jak i medycznym, w tym dotyczące naruszenia praw pacjenta.
3. Skargę można złożyć: 1) osobiście ma piśmie w rejestracji Zakładu Leczniczego;
2) w drodze przesyłki pocztowej; 3) w drodze wiadomości e-mail na adres: rafal@pan-dentysta.pl
4. Podmiot Leczniczy ustosunkowuje się do treści złożonej skargi na piśmie. O sposobie rozpatrzenia skargi Podmiot Leczniczy niezwłocznie powiadamia skarżącego, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty otrzymania reklamacji, chyba że dochowanie tego terminu okaże się niemożliwe lub znacznie utrudnione. O okoliczności tej Podmiot Leczniczy poinformuje skarżącego.

&11
Prawa pacjenta

W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w Rafał Dobrakowski Dentysta., Pacjent ma prawo do
rzetelnej informacji o stanie zdrowia,
poszanowania godności osobistej i uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
świadczenia usług zdrowotnych przez personel medyczny o kwalifikacjach zgodnych
z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej.
Wyrażenie zgody przez Pacjenta na udzielanie określonych świadczeń medycznych lub ich odmowy następuje po uzyskaniu informacji o proponowanej metodzie leczenia i koniecznych badaniach diagnostycznych.
Pacjentom zapewnia się dostępność informacji o prawach pacjenta.

&12
Obowiązki pacjenta

1. Do obowiązków pacjenta zalicza się:
a) przestrzeganie regulaminu porządkowego gabientu Rafał Dobrakowski Dentysta,
b) przestrzeganie zaleceń lekarza,
c) przestrzeganie higieny osobistej,
d) przestrzeganie zakazu palenia tytoniu i spożywania alkoholu na terenie placówki,
e) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż.,
f) posiadanie ważnych dokumentów.
g) poszanowanie zasad współżycia społecznego, w tym w szczególności godności osobistej innych osób przebywających w Rafał Dobrakowski Dentysta, zarówno pacjentów jak i personelu medycznego i niemedycznego. W przeciwnym razie zastrzegamy sobie prawo do nie podjęcia leczenia lub odstąpienia od procesu leczenia.

&13
Postanowienia końcowe

1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 01-05-2021.
2. Regulamin jest udostępniany w następujący sposób:
1) na życzenie petenta – w recepcji Zakładu Leczniczego; 2) na tablicy ogłoszeń – w recepcji Zakładu Leczniczego; 3) na stronie internetowej Zakładu Leczniczego.
3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie Organizacyjnym stosuje się przepisy:
– ustawy o działalności z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011r., nr 112, poz. 654 ze zm.),
– ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2009r., nr 52, poz. 417 ze zm.) .
4. Powyższy regulamin dotyczy wszystkich pacjentów zakładu jak i pracowników.